Jdi na obsah Jdi na menu

Ohlášky a zamyšlení na 3. neděli po Zjevení Páně

Tato neděle bude 3. po Zjevení Páně a Mše sv. bude sloužena za všechny členy Očistcového bratrstva, za zemřelého Josefa Němce (+18. 1. 2022) a celou živou a zemřelou rodinu a duše v očistci.

Před námi je svátek Obrácení sv. apoštola Pavla a příští neděle už bude Septuagesima neboli Devítník. Znamená to, že začne doba předpostní a Mše sv. budou slouženy bez Gloria a ve fialové barvě. Ta příští bude, dá-li Pán, opět v neděli v 10 hodin. Zde se n
abízí k rozjímání několik myšlenek:

Třetí (jakož i ostatní) neděle po Zjevení Páně mají stejné žalmové zpěvy (introit, graduale, offertorium, communio). Tyto žalmové úryvky představují Spasitele budujícího Boží království na této zemi a vyzývajícího nás ke vzdávání holdu a klanění.

Introit (Ž 96, 7–8): Klanějte se Bohu všichni jeho andělé. Uslyšel to Sión a zaradoval se, plesaly judské dcery. (Ž 96, 1) Pán kraluje, plesej země. Radujte se četné ostrovy.

Graduale a Alleluja (Ž 101, 16–17): Národy se budou bát Tvého Jména, Pane, a všichni králové země tvé slávy. Neboť Pán vybuduje Sión a ukáže se ve své slávě. Aleluja, Pán kraluje, plesej země. Radujte se četné ostrovy.

Epištola (Řím 12, 16–21) je pokračováním perikopy z minulé neděle. Apoštol hovoří o praktických povinnostech křesťana a rozvádí poučení o vzájemné lásce, která nás má v Kristově království spojovat. Varuje před pomstychtivostí a naopak nabádá k tomu, abychom zlé opláceli láskou a přemáhali zlo dobrem.

Evangelia těchto nedělí představují Pána jako milosrdného divotvůrce. Jeho zázraky dokládají jeho všemohoucnost a božství. Požadují víru a také ji odůvodňují. Nevěru naopak postihne přísný trest. Příkladem pokorné víry je pohanský setník, který zahanbuje nevěřící Izrael (Mt 8, 1–13).

Offertorium obsahuje ozvěnu zázraků a účinnosti Boží milosti. (117, 16–17) Pravice Páně prokázala moc, pravice Páně mě pozvedla, nezemřu, ale budu žít a vypravovat o skutcích Páně.

Secreta nás připravuje ke slavení oltářní Oběti: Prosíme, Pane, ať nás tato oběť očistí od poklesků ke slavení a posvětí těla i duše tobě poddaných k slavení Oběti.

Communio je ozvěnou všech perikop. (Luk 4, 22) Všichni se divili slovům, která vycházela z Božích úst.

Postcommunio: Všemohoucí věčný Bože, shlédni milostivě na naši bezmocnost a vztáhni svou vznešenou pravici k naší ochraně. - Tato modlitba nám tentokrát vyprošuje, abychom dokázali zužitkovat požehnané plody Mše svaté.

Drazí, když Kristus Pán přišel na tento svět, přinesl s sebou z nebe všeobecnou bratrskou lásku. Uzavřel totiž mír mezi nebem a zemí. Proto mají všichni lidé spolu žít v pokoji, míru a lásce. To mj. znamená, že člověk nemá hned při sebemenší urážce myslet na pomstu a odplatu. Kdo nedokáže snést několik trpkých slov, prozrazuje v sobě slabocha, nad nímž nemá kontrolu. "Jsi-li netrpělivý," říká sv. Ambrož, "jsi přemožen. Snášíš-li však protivenství trpělivě, jsi vítězem".

Čest a dobré jméno jsou neocenitelným dobrem a bohatstvím a také nutnou podmínkou blahodárného působení ve společnosti. Proto jsme povinni pečovat o dobré jméno a udržet si ho. Za tím účelem musíme
- vyvarovat se jakéhokoli zla;
- svědomitě plnit své povinnosti;
- při napadení vlastní cti se hájit řádnými a dovolenými prostředky;
- podle Kristova příkladu s odevzdaností do vůle Boží trpělivě přijímat různé zkoušky; jsme si přitom vědomi své slabosti a hříšnosti a také toho, že Bůh naši nevinu zná. Radujeme se přitom, že nás Bůh uznal za hodné trpět pro Jeho Jméno.

Svatý Augustin pak k tomu říká: "Nic nerozněcuje lásku tolik, jako když někoho láskou předstihneš a překvapíš."

Požehnanou neděli a celý nový týden!