V sobotu 10. 8. bude v Újezdě v 10 hod. svatební liturgie. Po ní následuje Mše svatá za ženicha a nevěstu. Pozor, večerní Mše sv. ve Výčapech nebude. Podrobný pořad bohoslužeb najdete zde.
Co je před námi
Příspěvky
Ve čtvrtek 20. června nás čeká velký svátek Božího Těla. Ve farním kostele v Újezdě bude sloužena slavná Mše sv. v 18 hodin. Následovat bude adorace a svátostné požehnání. V neděli v oktávu Božího Těla, tedy 23. června, bude Mše svatá sloužena jako obvykle v 9 hodin ráno. Po ní bude, dá-li Pán, následovat průvod ke čtyřem oltářům, adorace a požehnání u každého z nich. Tato slavnost se však neobejde bez dostatečného počtu dobrovolníků, kteří by pomohli nejen s instalací a úklidem oltářů, ale také např. s nesením baldachýnu, ministrováním, atd. Můžete-li pomoci, přihlaste se, prosím, v sacristii nebo na tel. 731 076 000. Předem Pán Bůh zaplať!
Na tradici barokních slavností se navázalo v roce 2009 obnovenými Svatojánskými slavnostmi. Od té doby byly slavnosti každý rok a mají již svůj pevný scénář – procesí od katedrály přes Karlův most na Křižovnické náměstí a barokní koncert na vodní hladině zakončený ohňostrojem. Každý ročník pak bývá doplněn o další speciální akce – koncerty, nešpory, gondoliéry, regaty dračích lodí a mnohé další. Velký zájem o obnovené Svatojánské slavnosti NAVALIS svědčí nejen o oblíbenosti světce, ale též o a atraktivnosti slavností v dnešní době. Více informací najdete zde. V naší farnosti oslavíme sv. Jana Nepomuckého ve čtvrtek 16. 5. ve farním kostele v Újezdě, kde bude v 18 hod. sloužena slavná Mše sv. v té formě, jak ji sloužil sám sv. Jan Nepomucký, tedy podle původního římského misálu. V Čechách má tento svátek
Květen je měsíc zasvěcený Matce Boží Panně Marii. Ve většině kostelů a kaplí se konají tradiční májové pobožnosti. Tato forma mariánské úcty začala v Itálii. Zde, v květnu roku 1784, v chrámu Kamilliánů ve Ferraře, se poprvé veřejně konaly po celý květen májové pobožnosti.
Až do té doby byly májové pobožnosti spíše soukromou záležitostí, i když se také z části konaly ve větších společenstvích. Například kolem roku 1739
Pozor, úklid vánoční výzdoby v Újezdě byl plánován na čtvrtek 14. února v 16 hodin. Tento termín některým nevyhovoval a proto byl změněn. Vánoční výzdobu budeme uklízet v pátek 15. února v 17 hodin. Přijďte, prosím, pomoci. Pán Bůh zaplať!
S postupným prodlužováním dnů po zimním slunovratu se mění časy bohoslužeb ve všední dny. Ve Výčapech i v Újezdě nyní budou bývat o půl hodiny později, tedy v 17 hodin. Společná modlitba posv. růžence a příležitost ke sv. zpovědi bude od 16.30 hodin. Upozorněte na tyto změny, prosím, ty, kdo nemají přístup k internetu. Nedělní Mše svaté jsou slouženy celoročně v 9 hod.
Vážení občané, jak již jistě víte, má se v Újezdě a dalších obcích dne 25. 12. svážet komunální odpad! Těžko takové zprávě uvěřit, když si uvědomíme, že se jedná o Boží Hod vánoční - jeden z největších svátků v roce.
Zdá se však, že skutečně v tento posvátný čas, který je pro křesťany oslavou narození Vykupitele a pro většinu nevěřících, či lidí jiného vyznání dnem mimořádně svátečním, který chtějí prožít v klidu a radosti se svými nejbližšími, budou muset myslet nejen na to, jak sobě i svým rodinám tyto posvátné chvíle co nejvíce zpříjemnit a zkrášlit, ale budou muset také myslet na to, že je třeba dát před dům popelnici, snést hluk spojený s pohybem popelářského vozu po vesnici a poté myslet na uklizení popelnice zpět na své místo.
Zmínit je třeba i pracovníky, kteří místo toho, aby tyto svátky prožívali se svými rodinami, budou muset o Vánocích zbytečně do práce.
Jsem přesvědčen, že pokud se tento svoz na Boží Hod vánoční v našich vesnicích neuskuteční, v odpadcích se jistě neutopíme a proto bych Vás všechny rád vyzval, abyste se obrátili na vedení našich obcí a naše zastupitele ujistili, že se bez tohoto jednoho svozu určitě obejdeme a že si jej nepřejeme! Je třeba to učinit formou rozhodného protestu proti tak hrubé degradaci Vánoc! Nelze přijmout ani nějakou formu hlasování formou psaní e-mailů. To by jednak znamenalo vyloučení těch občanů, kteří elektronickou poštu nepoužívají a jednak by to vytvářelo dojem, že určitá část hlasujících má v moci Vánoce příště třeba úplně zrušit. S tím nelze v žádném případě
Ve čtvrtek 20. prosince budeme od 14-ti hodin zdobit a následně uklízet kostel sv. apoštolů Petra a Pavla v Horním Újezdě. Zdobení vánočních stromků a instalace další výzdoby trvá obvykle 1-1,5 hod. Poté je ještě třeba kostel uklidit. Nemůžete-li přijít už ve 14 hodin, užiteční budete i v případě, že přijdete až na úklid kolem 15. hod. Věřte, že i drobná pomoc je pomocí, která je znát a vy budete mít radost, že jste alespoň malou měrou přispěli k tomu, aby náš kostel svou krásou každému návštěvníkovi na první pohled zvěstoval velikou novinu:
„Nebojte se! Hle, zvěstuji vám velikou radost, která bude pro všechen lid: Dnes se vám narodil v městě Davidově Spasitel, to jest Kristus Pán. A toto bude vám znamením: Naleznete děťátko ovinuté plenkami a položené v jeslích.“ (Lk 2:10-12)
Opřou-li se do tebe vichry pokušení, narazíš-li na skaliska soužení, k hvězdě se dívej, Marii vzývej! Jsi-li zmítán vlnami pýchy nebo ctižádosti nebo nactiutrhačství nebo žárlivosti, k hvězdě se dívej, Marii vzývej! Otřásá-li loďkou tvé duše hněv, lakomství nebo svody těla, dívej se k Marii! Jsi-li poděšený velikostí svých hříchů, zmatený nečistým svědomím, přestrašený hrůzou před soudem a užuž tě pohlcuje hlubina zármutku a propast zoufalství
Pozor, od neděle 26. 8. 2018 dochází hned k několika změnám v pořadu bohoslužeb. Nový pořad najdete v kostelní vývěsce v Horním Újezdě a během dnešního odpoledne také zde na našich farních stránkách. Upozorněte na změny, prosím, také své blízké, kteří na internet přístup nemají.
Nedělí Devítník, kterou letos slavíme 28. ledna, vstupujeme do vrcholného období církevního roku, do velikonočního cyklu. Český název této neděle je odvozen od skutečnosti, že je první z devíti nedělí před Velikonocemi - oslavou nejvyšší události dějin spásy, Ježíšova vítězství na hříchem a smrtí. Latinsky se nazývá Septuagesima (sedmdesátý den). Po ní následuje v předpostní době jako první neděle po Devítníku tzv. Sexagesima (šedesátý den) a pak druhá po Devítníku jako Quinquagesina (padesátý den před Velikonocemi). Tyto názvy převzaté z řeckého východu vycházejí z počítání v desítkách (a zaokrouhlují směrem nahoru. Ve skutečnosti se jedná o 63., 56. a 49. den.)
Pak už Popeleční středou začne postních čtyřicet dní neboli Quadragesima. Tak se nazývá liturgické období až do páté neděle postní. Poslední dva týdny před Velikonocemi nesou název Tempus Passionis neboli doba
Se svátkem svatého Martina začínají na severní polokouli dva měsíce nejkratších dnů v roce. Na Moravě a v dalších zemích ležících kolem 49. rovnoběžky v těchto osmi týdnech slunce zapadá prakticky stále kolem 16. hodiny. Teprve od poloviny ledna se západ slunce výrazněji opožďuje a prodlužování dne je tak patrnější.
S příchodem těchto nejkratších zimních dní budou Mše svaté v týdnu slouženy dříve: V Horním Újezdě to bude v 16.00 hodin, stejně jako sobotní Mše sv. ve Výčapech od 18. 11. do 13. 1. Modlitba růžence bude začínat v 15.30 hod. Na první pátek v prosinci i lednu bude Mše sv. ve Výčapech o 1,5 hod. dříve než v Újezdě (tedy ve 14.30 hod.). Upozorněte na to, prosím, ty, kdo nemají přístup na internet.
Kult velkých apoštolů Petra a Pavla souvisí se samotným vznikem Církve: byli vždy jejími ochránci a vůdci. Jim vděčí Řím za svoji velikost. Boží Prozřetelnost je sem oba přivedla, aby učinili z centra pohanského císařství centrum křesťanského světa.
Svatý Petr podstoupil mučednictví pod Neronem v roce 66 nebo 67. Byl pohřben na Vatikánském pahorku, kde nejnovější vykopávky odhalily jeho hrob na místě původní baziliky, kterou k jeho poctě vybudoval Konstantin. Svatý Pavel byl sťat na Via Ostiense, kde je nyní bazilika, nesoucí jeho jméno. V průběhu staletí nikdy neustalo putování k hrobům těchto velikánů. Již ve druhém a ve třetím století sem přicházeli poutníci, aby posílili svoji víru kontaktem s římskou církví, aby konstatovali její apoštolský původ, aby porovnali její neomylnou nauku s naukou jiných církví, aby uctili památku apoštolských Knížat Petra a Pavla.
Židé každoročně slavili padesátého dne po té „velké noci“, v níž vyšli z egyptské poroby, své Letnice na památku prohlášení desatera Božích přikázání z hory Sinajské.
Podobně i my padesátého dne po veliké noci, v níž nás svým slavným vzkříšením Kristus vysvobodil z poroby ďáblovy, konáme tu památku, že v Církvi byl prohlášen Božím Duchem sv. Zákon nový, zákon lásky. „Dám vám srdce nové, a Ducha nového položím uprostřed vás … a budete mým lidem, a já budu vaším Bohem,“ tak zaslíbil Hospodin ústy proroka (Ezech. 36).
To se dnes naplnilo, když Duch sv. sestoupil na shromážděnou Církev v Jeruzalémě ve způsobách ohnivých jazyků, a roznítil oheň lásky v srdcích apoštolů a hojnými dary je opatřil, aby byli schopni hlásat evangelium všemu světu.
Sesláním Ducha sv. je tedy Církev Kristova slavně započata, posvěcena, oživena a Duch sv. tedy řídí sám a spravuje Církev svatou, ji vyučuje a od poblouzení ji chrání.
On je rozlit i v duší věřících (Řím 5, 5), jež za chrámy své si posvěcuje, a dary své v nich ukládá jako vzácná semínka, z nichž by vyrostlo ovoce hojné: „láska, radost, pokoj, trpělivost, dobrotivost, dobročinnost, shovívavost, tichost, věrnost, mírnost, zdrženlivost, čistota.“ (Gal 5, 22).
Děti, které se už nemohou dočkat, až Pána Ježíše poprvé přijmou ve Svátosti Nejsvětější, budou mít svůj velký den v neděli 4. 6. v Horním Újezdě. Právě na Hod Boží Svatodušní budou moci v naší farnosti poprvé přistoupit k přijetí Oltářní svátosti. Slavná mše sv. začne v 10.30 hodin.
První svatou zpověď budou moci děti poprvé vykonat na první pátek v měsíci 2. 6.
Modleme se za ně, ať je to šťastný začátek jejich života s Kristem, nikoli jeho konec.
Ve čtvrtek 11. 5. bude Mše sv. sloužena už v 7.30 hod. Upozorněte, prosím, ty, kdo na naše stránky nemají přístup.
V den 100. výročí prvního zjevení Panny Marie ve Fatime 13. 5. bude sloužena slavná Mše sv. ve Výčapech v 18.30 hod. Od 18-ti hodin bude modlitba posv. růžence.
Navečer tohoto dne přišel Pán, provázen deseti apoštoly, z Bethanie do Jerusalema, S jakým srdcem vstupoval asi do jeho hradeb? Věděl, že svoboden už z něho nevyjde; po málo hodinách jej opustí s křížem na ramenou… Petr a Jan již připravili vše, čeho bylo třeba k večeři beránka. Poslední večeře… Zelenočtvrteční mše svatá… Kněz sice stoupá k oltáři v paramentech bílých, v barvě jasu a světla, pěje andělský zpěv, ale jaký smutek, jaká truchlivost vane ze všech modliteb!
Sv. Jan praví v evangeliu: »Když byl Ježíš miloval své, projevil jim nakonec svou lásku mírou nejvyšší…« Sv. Pavel však v epištole podotýká: »Té noci, kdy byl zrazen…« Noc zrazení, noc největšího nevděku vyvolil Pán, aby nám dal největší dar, aby nám odevzdal sám sebe v nejsvětější Svátosti… Varhany i zvony umlkají (jejich »srdce odlétají do Říma«, jak někde náš lid říká), velebná Svátost se odnáší s hlavního oltáře do vedlejší kaple
Ve středu 8. 2. budeme uklízet kostel. Přijďte nám, prosím, pomoci. Začínáme v 16.00 hod.
Církev slaví 8. prosince slavnost Panny Marie počaté bez poskvrny dědičného hříchu. Je to právě 9 měsíců před svátkem Narození Panny Marie, které si připomínáme 8. září. Učení Církve o neposkvrněném početí je výsledkem mnoho staletí trvajícího vývoje, během něhož stále více rostlo chápání úlohy Panny Marie v dějinách spásy. Je ale také výsledkem velkých teologických sporů.
Už Otcové prvních staletí rozvíjejí teologii Marie jako nové Evy. Poprvé se tento motiv objevuje u sv. Justina (asi 165) a je dále rozpracován sv. Irenejem (asi 200). Zvláště na Irenejově učení je dobře patrné, že v celé teologii Marie jde vlastně ve skutečnosti o
Další církevní rok je u konce - prožíváme 24. a tedy poslední neděli po Svatodušních svátcích. Církev nás v tomto posledním týdnu před novým adventem zve, abychom rozjímali s evangeliem o posledním soudu: V den, který stanovil Bůh, zjeví se Boží Syn ve slávě na nebeských oblacích, shromáždí se před ním všechny národy světa a budou podrobeny konečnému a rozhodujícímu soudu. Tímto rozjímáním chce Církev dosáhnout toho, abychom si plně uvědomili svou odpovědnost. V Kristově soudu však také vidí naplnění a korunovaci svého vítězství v díle spásy. Všichni bychom proto měli otevřít svou duši i srdce velké důvěře a naději, že Ten, který nás přijde soudit, je týž Pán, který nás přišel vykoupit a spasit. Církev nám to připomínala po celý liturgický rok. Zvláště podrobně nám to sdělila již o
Pozor, v sobotu 29. 10. není v Újezdě Mše svatá. V noci pak dojde ke změně času z leního na zimní (ze 3.00 CEST na 2.00 CET)!
V úterý 1. 11. začíná tzv. dušičkový oktáv, v němž můžeme duším v očistci vyprosit plnomocné odpustky. Od tohoto data se také mění časy bohoslužeb sloužených v týdnu ze 17.00 na 16.00 hod. a v sobotu z 18.00 na 17.00 hod.
Upozorněte na to, prosím, ty, kdo nemají přístup na internet!
Naše farnost má na výběr hned několik velmi pěkně zpracovaných stolních kalendářů a v nejbližších dnech bude mít v nabídce také tradiční katolický kalendář na pověšení. Stolní kalendáře stojí 59 Kč, cenu kalendáře na pověšení ještě neznáme, ale předpokládáme, že bude velmi podobná.
Kalendáře si můžete zakoupit na stolku u vchodu do kostela nebo v sacristii.
Všechny kluky a holky zve naše farnost na hodiny náboženství na faře v pátek 21. října od 16-ti hodin. Pozor, v sobotu 15. října náboženství nebude! Kdo neví, jak se na faru do Újezda dostat, ať nám napíše e-mail, nebo sms a my mu pošleme kontakt na rodiče, kteří své ději do Újezda povezou a mohou někoho dalšího svézt.
V roce 1214, kdy hereze Albigenských zamořila čistý vzduch křesťanství, zjevila se Panna Maria sv. Dominiku Guzmánovi a řekla mu, že mu dá zbraň k obrácení světa. „Šiř můj žaltář“, řekla, „jestliže chceš chytit tyto zatvrzelé duše a získat je na stranu Boha.“
Poté se každý den modlil růženec a šířil tuto pobožnost nepřetržitě všem, bohatým i chudým, vzdělaným i nevzdělaným, věřícím i nevěřícím. Díky těmto kázáním dala Panna Maria milost mnoha obrácení a návratů k víře; největší službou bylo, že mu pomohla rozdrtit albigenskou herezi.
Uběhlo více než sto let a modlitba růžence byla zapomenuta. Katolický svět trpěl velkými tresty: mor, velké schizma, války. S blížícím se koncem 14. století, zvěstovala západní Evropa místo návratu k Bohu Věk člověka - renesanci.
Panna Maria se v roce 1460 zjevila dalšímu dominikánovi, blahoslavenému Alanu de Rocheovi a řekla mu, aby znovu ustanovil pobožnost růžence. Vzal si modlitbu růžence jako svou zvláštní misi a stovky tisíc lidí inspiroval k zápisu do růžencových bratrstev. Událo se mnoho zázraků, mnoho duší se obrátilo a zbožná praxe se zabydlela v mnoha domovech v boji proti zlu oné doby. Bitva u Lepanta 7. října 1571 byla dalším
Sdružení Una Voce ČR srdečně zve na přednášku Krvavé pronásledování katolíků během posledních 200 let. Přednáší: PhDr. Radomír Malý, katolický historik a publicista.
Přednáška se uskuteční ve čtvrtek 29. září 2016 v 17 hod. v kapitulní síni v klášteře minoritů v Brně, ul. Minoritská 1.
Více informací najdete zde.
Sdružení Anny Bohuslavy Tomanové srdečně zve na setkání s biskupem Mons. Athanasiem Schneiderem ve dnech 16. – 18. září 2016
Biskup Schneider, misionář eucharistické úcty, hlásá Boží slovo po celém světě a
má co říci i k dalším aktuálním tématům, jež nás znepokojují ve světě i v samotné
Církvi.
Pátek 16. 9. 2016 – Velehrad
15.30 Pontifikální mše sv. v tradičním staroslověnském ritu v bazilice
Přestávka
Přednáška/beseda v Sále kardinála Špidlíka
Sobota 17. 9. 2016 – Klášterec nad Orlicí
10.00 Mše sv. v tradičním ritu v kostele Nejsvětější Trojice
Společné občerstvení
Přednáška/beseda v místní sokolovně
Svátostné požehnání v kostele
Neděle 18. 9. 2016 – Čáslav
10.30 Mše sv. v tradičním ritu v kostele sv. Alžběty
Nepřítel se snaží Církev zničit od jejího počátku až do dnes. Jednou z jeho velmi účinných zbraní je šíření nejrůznějších bludů, které by odvedli věřící od pravé Bohem zjevené víry.
Velmi úspěšným satanovým útokem bylo rozšíření ariánské hereze ve IV. století. Náměstek Kristův papež Liberius propadl Ariovu bludu stejně jako většina biskupů. Nejednalo se o pouhou slabost, nýbrž o opravdový souhlas v herezí. Bl. kardinál Newman tvrdí, že selhání papeže Liberia je historický fakt (Arians of the Fourth Century, Londra 1876, str. 464).
Jen malý počet biskupů postižených exkomunikací a exilem vytrvalo ve víře. Patřili k nim sv. Atanáš, sv. Eusebius z Vercelli, sv. Lucifero z Cagliari, sv. Dionysius z Milána a sv. Hilarius z Poitieres. V dodatku svého díla Ariáni 4. století uvádí Newman to, co převzal od sv. Řehoře Naziánského: Pastýři zcela jistě udělali pošetilou věc, když s výjimkou nečetných, kteří byli pro svou bezvýznamnost neznámí, nebo pro své ctnosti vytrvali a byli ponecháni jako semeno a kořen pro rozkvět nového Izraele pod vlivem Ducha Svatého, ostatní všichni přistoupili na kompromis s tím rozdílem, že jedni ustoupili ihned a jiní později, někteří byli průkopníky bezbožnosti a jiní se přidružili k zahájené bitvě zachváceni strachem, nezájmem nebo podlehli lichotkám, anebo, což je nejméně omluvitelné, učinili tak pro svou ignoranci
Chceme připomenout, že nešlo o výjimečný čin osamělého šílence, ale o čin, který jen dovršil stále narůstající počet útoků na křesťanské kostely, modlitebny a synagogy po celé Evropě. Útoků, o nichž většinou mlčí jak média, tak politici. Jen ve Francii bylo v roce 2014 zaznamenáno na 600 takovýchto útoků žhářství, vandalismu apod., což v těchto dnech vyvrcholilo i lidskými oběťmi. Vzpomínáme nejen na umučeného kněze, ale i na řeholnici, která byla těžce zraněna.